Monday, September 24, 2012

Day #1 : Compund Lift (Angkat Asas)

Gym di opis aku.


Hari ni merupakan hari pertama aku mulakan misi LeanToRipped di gym. Kali ni aku menggunakan gym sedia ada di opis aku. Gym di opis aku sebenarnya takde lah hebat sangat seperti gym di luar, tapi cukup untuk beginner dan advanced. Antara yang aku perlukan bagi 3 minggu pertama ni adalah

1) Barbell/Dumbell
2) Bench Press
3) Dip bar

Antara pergerakan yang telah aku buat tadi adalah

1) Barbell Squat : 4 sets - 12, 12, 12, 12 (10kg)
2) Chest Dip : 3 sets - 5, 4, 3
3) Barbell Lunge : 4 sets - 12, 12, 12, 12
4) Bench Press : 4 sets - 12, 10, 8, 6 (25kg)
5) Shoulder Press : 4 sets : 12, 12, 10, 10, (10kg)
6) Leg Press : 4 sets : 12,12, 12, 12
7) Hanging Leg Raises : 4 sets - 12,12, 10, 10

Sepatutnya aku buat Pull-Up, tapi pull-up bar tak ada.

Rutin Hari Ini

Rutin yang akan tunjukkan pada hari ni adalah "Squat". Salah satu rutin utama dalam Compounding lift. Ia mensasarkan hampir ke seluruh otot badan. Sesuai untuk orang kurus yang nak naikkan berat badan macam aku.

Antara otot-otot yang terlibat adalah, otot peha, pinggul, belakang, bahu dan abdominal. Kekalkan reps maksima hingga 12 dan buat sehingga 4 sets.

"SQUATS"

Berdiri tegak dengan barbell di belakang bahu. (bukan di belakang leher)

Kemuadian perlahan-lahanbengkokkan kaki sehingga
selari dengan paras lantai. Naik tegak perlahan-lahan

Dilampirkan juga gambar aku di Day #1. Dan gambar seterusnya akan aku update pada Day #30

Day #1 (Berat 70kg)





No comments:

Post a Comment