Saturday, September 22, 2012

Reviu Buku : 7 Rules Of Building Muscle (Rules 7)



Rules 7 : Diet dan Pemakanan


Elemen paling penting adalah diet dan pemakanan. 70% dari diet dan 30% dari senaman. Bila ckp soal diet adalah mengawal pengambilan makanan kau org bukannya menyekat diri dari makan.

Pemakanan yg terjaga dapat membantu otot membesar dan mengurangkan peratus lemak dalam badan.
Element penjagaan makanan seperti berikut :

1) Kawal kalori anda
2) Pastikan ianya seimbang (Karbo, protein dan lemak)
3) Makan makanan yang betul
4) Makan pada masa yg betul
5) Minum air yg byk secara berterusan bukannya sekali harung
6) Supplement memang tapi jangan terlalu bergantung

Rules of Food

1) Banyak makan sayur
2) Makan makanan berprotein
3) Jangan takut lemak
4) Ambil sarapan berat
5) Ambil kalori yang berkualiti
6) Ambil makanan organik, ayam dan ikan bebas..
7) Makan makanan sebenar

Pelan Makanan (Contoh)

Meal 1 (Breakfast):
4 whole eggs/2 egg whites, 1 cup of oatmeal w/ banana, 2 pieces of toast w/ low-fat cottage cheese

Meal 2 (Mid-Morning Snack) :
Bowl of canned tuna with crackers

Meal 3 (Lunch): Turkey sandwich on whole wheat bread with honey mustard
Meal 4 (Pre Workout):

1 scoop of whey protein mixed with water with an apple and a cup of pretzels
Meal 5 (Post Workout): 2 scoops of whey protein with cup of spaghetti

Meal 6 (Dinner): Grilled chicken, cup of brown rice and mixed vegetables

Meal 7 (Pre-Bedtime): 2 scoops of casein protein mixed in low-fat milk
Supplements.

Penting tapi jika kandungan protein tak cukup dalam makanan. Akan aku ulas lagi lanjut lepas aku beli protein powder shake nanti..

Untuk makanan versi malaysia sebenar, akan aku buat live feed and eat untuk korang. Kalau boleh aku masak, aku masak. Stay tuned k..

Sekian sahaja reviu buku 7 Rules Of Building Muscle. Memang pendek tapi akan aku kupas lebih terperinci bersama entri-entri akan datang.

No comments:

Post a Comment